Casestudy

HK passer på kloden og knolden

Hvor finder man en gave, der på samme tid giver mening, er brugbar for modtageren og promoverer giverens budskab over for offentligheden. Det spørgsmål har HK Service Hovedstaden stillet sig selv. Og besvaret.

Da HK Service Hovedstaden i 2009 besluttede, at organisationens tillidsfolk skulle have en lidt større og meget mere markant julegave end sædvanligt, faldt valget på en cykelhjelm fra UrbanWinner. Det gjorde det, fordi hjelmen opfyldte de tre krav til julegaven, som HK Service Hovedstaden havde opstillet.

For det første skulle gaven være brugbar for modtageren. For det andet skulle den give give mening i et større perspektiv. Og for det tredje åbne mulighed for at promovere HK som organisation over for den bredere offentlighed.

”Vi var godt klar over, at det var mange krav at stille til et enkelt produkt. Og en almindelig cykelhjelm kunne da heller ikke opfylde vores ønsker. Men med en specialdesignet hjelm, hvor vi selv kunne definere farve, slogan og dekoration, blev det muligt at realisere ideerne,” fortæller Bjørg Hansen, faglig sekretær i HK Service Hovedstaden.

”Valget fandt på den tjekkede cykelhjelm fra UrbanWinner, hvor vi selv kunne få indflydelse på, hvordan den skulle se ud. Det skete i et tæt og konstruktivt samarbejde med den erfarne dansk-franske designer Raphael Mercier. Vi fik lige præcis det designmæssige udtryk, som vi skulle bruge til vores kampagne: To be organised – to be protected,” uddyber Bjørg Hansen.

UrbanWinner-HK-cykelhjelm

Sammen med et personligt kort modtog hver enkelt tillidsrepræsentant en UrbanWinner-hjelm med HK-look og kampagneslogan på deres privatadresse. I kortet stod der, at modtageren havde mulighed for at bytte hjelmen til en anden størrelse eller til et par gode flasker rødvin, hvis dette gav mere mening for gavemodtageren end en cykelhjelm.

”Det var meget vigtigt for projektet, at vores tillidsfolk ikke fik indtryk af, at vi ville pådutte dem at køre på cykel, hvis de ikke havde lyst til det. Derfor den lille finte med at give mulighed for en ombytning med et par flasker. Enkelte tog imod byttehandlen; de fleste beholdt hjelmen, men også de satte pris på valgfriheden,” siger Bjørg Hansen.

Senere blev resten af UrbanWinner-hjelmene brugt til andre kampagner både inden for og uden for HKs mure. Først blev et antal udloddet som præmier på en bogmesse arrangeret af HK. Ved en senere lejlighed blev der trukket lod om et antal hjelme mellem de personer, der havde valgt at tilmeldte sig HK Service Hovedstadens nyhedsbrev. På den måde fandt alle de 1.100 specialdesignede cykelhjelme et hoved at sidde på, ligesom de medvirkede til, at cykelhjelmene kunne ses i bybilledet med HK Service Hovedstadens slogan og design.

”Vi var på alle områder tilfredse med leverancen fra UrbanWinner. Kvaliteten af hjelmene var som lovet og forventet. De blev designet og derefter leveret til den aftalte tid. Processen var i det hele taget smertefri. Derfor kan jeg sagtens anbefale organisationer og virksomheder at udvikle deres egen kampagne med en UrbanWinner-hjelm, så de også kan sætte fokus på at kloge tillidsfolk eller medarbejdere kan beskytte deres hoved, samtidig med at de kører et velvalgt budskab rundt til et større publikum på gader og stræder,” siger Bjørg Hansen.